Nyhetsbrev Mars 2023

30 mars, 2023 av henrikk

Hej scouter!

Nu börjar det äntligen bli vår och förhoppningsvis lite varmare får vi hoppas…

Detta nyhetsbrev innehåller

• Gösta
  • Vi behöver din hjälp
  • Sommaravslutning

image.png

Det är med stor sorg och saknad vi tagit emot beskedet att Gösta hastigt gick bort den 20 mars. Gösta har varit medlem i kåren sedan mitten av 70-talet och har varit trogen kåren som scout och ledare sedan dess. De senaste 8 åren var Gösta aktiv som ledare på Utmanaravdelningen Cherolock. Han var en fin scoutvän och ledare som berört många. Han var en förebild för många unga och kommer lämna ett stort tomrum i kåren.

Det kommer att hållas en minnesceremoni nu på söndag i scouthuset i Bergsgruvan för de scouter, ledare och vårdnadshavare som vill komma förbi och dela minnen och sörja tillsammans. Vi kommer att hålla en gemensam tyst minut vid 17 för den som vill komma då men det kommer att vara öppet och finnas någon där 16.30-18.30 för den som vill få en stund för sig själv.

När? Söndag 2 april
Tid? Kl. 16.30-18.30
Var? I scouthuset Bergsgruvan

Vi behöver DIN hjälp!
Kåren behöver din hjälp! För att vi på bästa sätt ska kunna fördriva verksamhet för scouterna behöver vi vårdnadshavares hjälp med diverse kringuppgifter. Nedan följer en lista på det vi behöver hjälp med och vilka kvalifikationer som krävs. För att hjälpa till med dessa uppgifter behöver man själv inte vara scout.

Valberedning- någon som känner till kårens upplägg lite
Tillsätter nya styrelsen och ser över så att det finns ledare så att det räcker till varje avdelning.

Bidragsansvarig- bra på google drive och att kommunicera med avdelningarna
Söker bidrag åt kåren (vår största inkomstkälla) och ger ut bidrag till de scouter som ska på storläger eller i behov av ekonomiskt stöd.

Uthyrningsansvarig- bra på kommunikation
Svarar på alla bokningsmail och bokar in de i kalendern, samt rapporterar detta till de utmanare som lämnar ut nyckeln till de som hyr.

Scouthusgruppen- passar alla
Hjälper till att hålla det rent och städat i scouthuset, samt köpa in förbrukningsmaterial såsom ved och städprylar.

Pålstorpsgruppen- passar de flesta
Hjälper till att rusta upp Pålstorp och hålla det fint där ute.

Eventgruppen- de som gillar att planera stort
Planerar jul och sommaravslutning, samt andra kår gemensamma aktiviteter.

Sommaravslutning
Trots att snön fortfarande ligger kvar så börjar vi närma oss sommaravslutningen. Denna kommer att äga rum den 30:e maj i Tanto. Mer info om detta kommer komma närmare inpå men skriv redan nu upp datumet!

image.pngFölj kåren på Instagram!
Kåren har startat ett instagramkonto för att alla lättare ska kunna följa verksamheten så in och följ sta_mariascoutkar!

Ta hand om er!

Scouthälsningar,