Välkommen till Rovdjuren

Här hittar du som medlem info

Terminsinformation

• Mötestiden är 18.30-21.00
  • Alla hjälps åt att städa och plocka undan, det görs under mötestiden
  • Mobiltelefonerna samlas in i början på varje möte
  • Övernattningar börjar oftast på fredag kväll
  • Rätt kläder är viktigt, vi är mycket utomhus
  • Förälder och scout, kom överens om det är ok att gå hem själv eller att bli hämtad
  • Medlemsavgiften kommer som faktura en bit in på terminen.

Viktiga datum våren 2022:

• 25/1              Terminsstart
  • 18-20/3        Övernattning i stuga
  • 23/4              Tunnelbanejakten
  • 7/5                 Scouternas Dag
  • 26-29/5        Hajken Majken
  • 31/5               Terminsavslutning
  • 30/7 – 6/8    Jamboree22

Inför våra Äventyr

Läs gärna utrustningsguiden som ger svar på många frågor om utrustningen.
UTRUSTNINGSGUIDE

Kläder

Klä dig i lager på lager, dvs flera tunna plagg på varandra. Det isolerar bättre mot kyla och det är enklare att reglera värmen om man blir för varm.
Scoutbyxor är bra som man inte behöver vara rädd om.
Stadiga vattentäta kängor/skor att vandra i som ger bra stöd för foten (vrickningar)

Bära

Äventyrare ska klara att vandra hela dagen, två dagar i rad, och bära sin packning. Förutom personlig utrustning bär de med sig vatten, mat och del i patrullens kök och vindskydd. Vi rekommenderar en ryggsäck på 60-70 liter med justerbart bärsystem. Kontrollera med en packad ryggsäck att bärsystemet sitter bra med rätt höjd för axelremmar och höftbälte. Du kommer att behöva ½ till ⅔ av ryggsäcken ledig för gemensam utrustning: mat, kök, vindskydd m.m. och inget ska behöva hänga utanpå.
Se även till att ha ett regnskydd till ryggsäcken. Ofta brukar man få ett regnskydd med när man köper en ryggsäck. Tyvärr burkar det dock vara för litet då man spänner på ett liggunderlag och vindskydd utanpå säcken. Kontrollera det innan du ger dig ut.

Sova

Äventyrarscouter ska kunna sova i vindskydd i -5 grader.
Sovsäcken behöver då en komforttemperatur på -10 grader för att man ska slippa frysa.

Liggunderlag, ett vanligt i ”cellplast” fungerar bra, är det ett uppblåsbart ska man kunna hantera det helt själv, fylla det, rulla ihop och laga det.

Packning

Det är extra viktigt att ha packat rätt när man ska gå långt och har allt man kommer att behöva i ryggsäcken. Packa det som väger lite mer nära ryggen och högt upp (dock inte i topplocket) Se även till att ha regnkläder och andra saker som man snabbt vill komma åt lättåtkomliga. Försök att få ner allt i ryggsäcken, om du behöver fästa något utanpå ryggsäcken se till att det sitter fast ordentligt!
Märk alla kläder och saker med namn.

…och till sist, fråga en ledare om Du undrar något!

Dokument

Ledare på avdelningen Rovdjuren