Nyhetsbrev December 2022

16 januari, 2023 av henrikk

Hej alla scouter och vårdnadshavare!

Nu börjar även denna termin lida mot sitt slut och vi har gjort massor! För att kunna göra ännu mer behöver vi dock hjälp av er vårdnadshavare. Vi har satt upp några fixargrupper som kommer att ansvara för olika saker. Genom att ni föräldrar hjälper till med kringuppgifter kan ledarna lägga ner mer tid på scouterna och göra roligare aktiviteter 😉

Krisgrupp
Ansvarar för att styra upp om inbrottsförsök eller större saker behöver åtgärdas i huset. Personen behöver självklart inte kunna åtgärda alla saker men ska sköta kommunikationen med försäkringen och fastighetsägaren. Alltså finns ingen exakt avsatt tid och förhoppningsvis behöver du inte göra något men om situationen skulle vara framme ska du kunna rycka in 🙂

Avslutningsgrupp
Ansvarar för att organisera sommaravslutningarna och julavslutningarna. Datum för dessa sätter styrelsen upp men planering av aktiviteter, fika och avslutningsceremoni anvarar avslutningsgruppen.

Scoutverksamhet för vuxna
Ansvarar för att hitta på vuxenaktiviteter för scoutledare och roverscouter. Detta dels för att alla ledare ska lära känna varandra bättre och för att ha kul såklart! Exempel på sådana aktiviteter är en ledarhajk, ledarkväll eller träffar för att utbyta erfarenheter med varandra.

Material/ fixargrupp
Ansvarar för att 1 dag per månad hjälpa till att storstäda i bergsgruvan och hjälpa till att åka och köpa större material.

The more the merrier, glöm inte att desto fler vi är i dessa grupper desto mindre arbete för alla!

Sommaren 2023 åker hela Sancta Maria scoutkår, förutom de scouter som åker till världsjamboreen i Korea, på distriktsläger till Vässarö 6-12 augusti (vecka 32). Stockholms scoutdistrikt bjuder in alla Stockholmskårer till storlägret Den hemlighetsfulla ön:

Sedan urminnes tider har Vässarön varit fylld av legender, mystiska ting och magiska väsen. När Scouterna tog över Vässarö 1943 stängdes porten till det förflutna. Nästa sommar ska den åter öppnas. Kom och hjälp oss skriva ett nytt kapitel i historien om Vässarö. Tiden är kommen – tillsammans ska vi avslöja Vässarös hemlighet.

Över 160 scouter från kåren har preliminärt anmält deltagande på lägret vilket är fantastiskt roligt!

Den definitiva anmälan kommer i februari, tillsammans med ytterligare information om lägertider för de olika avdelningarna och andra praktiska detaljer. Hör av er om ni har några frågor eller funderingar innan dess!

Varma sommarlägershälsningar i vinterkylan!

Lägerpatrullen

Efterlysning!

Detta för att kåren ska kunna lägga ner mer pengar på verksamheten, men även för att vi ska värna om vår planet och inte bidra till konsumtionssamhället (en del av scouterna handlar ju även om att vara en hållbar verksamhet). Mycket tacksamma om ni kollar!

Projektor:

• Vi i styrelsen undrar om någon i kåren äger en projektor i fint skick som de skulle vilja skänka till kåren. (På vinden, i källaren, på jobbet?) Vi tänker oss att den ska ha en HDMI-ingång och en VGA-ingång.

Soffa:

• Utmanarna söker en soffa till deras utmanar rum och undrar därför om någon har en gammal soffa hemma som de vill bli av med och kan tänka sig att skänka till utmanarna.

Planer för nästa termin

• Röja i scouthuset och göra det mysigare
  • Äventyrarråd (äventyrarna ska få rösta fram vilken scout som ska representera äventyrarna i styrelsen)
  • Scoutråd (en grupp utmanare ska gå runt till alla avdelningar och ställa lite frågor om scouternas åsikter och förväntningar kring kårens verksamhet.)

Uthyrning!
Ville bara flagga för att vi har börjat hyra ut huset i Bergsgruvan igen om någon skulle vara intresserad av att hyra till barnkalas eller så.

Instagram!
Kåren har startat ett instagramkonto för att alla lättare ska kunna följa verksamheten så in och följ sta_mariascoutkar !

God jul och gott nytt år alla!

Scouthälsningar,