Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar angående vår intresseanmälan och kö.

Hur ställer jag mig i kö?

Fyll i en intresseanmälan här.

Det är viktigt att e-postadressen du anger i intresseanmälan är korrekt och aktuell då det är den vi använder när vi kontaktar dig för att erbjuda plats. När du skickat in din intresseanmälan får du ett bekräftelsemail från oss. Kommer inget mail kontrollera skräpkorgen/spamkorgen annars kan e-postadressen vara fel. Kontrollera sedan i bekräftelsemejlet att alla uppgifter har blivit rätt.
Behöver e-postadressen ändras, meddela oss på info@sanctamaria.se eller uppdatera själv via bekräftelsemejlet.

Kostar det något att stå i kön?

Nej, det kostar inget att stå i kö till S:ta Maria Scoutkår.

Hur gammal måste jag vara för att kunna ställa mig i kön?

Vi har ingen åldersgräns, det går bra att ställa sig i kö när man har ett födelsedatum.

Hur fungerar fördelningen av lediga platser?

Vi strävar efter att våra avdelningar har en jämn ålders- och könsfördelning varför det kan vara olika lång kö i olika åldrar och för tjejer och killar.

• I första hand får de barn plats där föräldrar eller anhöriga hjälper till som ledare/ledarassistent på en avdelning.
  • I andra hand får de barn plats där föräldrar eller anhöriga hjälper till med aktivt arbete i scoutkåren. Det innebär att man har en funktionärsroll som tillsätts av styrelsen.
  • Därefter tilldelas plats efter köplacering baserat på anmälningstid.

Vi erbjuder plats till en av våra avdelningar och till en specifik veckodag. För vissa åldersgrupper har vi flera avdelningar med olika mötesdagar. Vi försöker att erbjuda plats till eventuellt önskad dag men det är inget vi kan garantera. Tackar man nej till erbjuden plats tappar man sin köplats och stryks ur kön. Vill man stå kvar i kö behövs en ny intresseanmälan.

Normalt tar vi in flest nya scouter det år barnet börjar årskurs 2, vid 8 års ålder. För äldre barn sker översyn av avdelningarna inför terminsstarten höst och vår, lediga platser erbjuds till köande barn.

Hur vet jag hur lång kötid jag har?

Vi har inte möjlighet att svara på frågor om hur lång kötid som krävs för att få plats. Se information om hur fördelningen av platser sker.

Behöver köplatsen förnyas?

Köplatsen behöver inte förnyas men vi skickar ibland ut en förfrågan om du fortfarande är intresserad av en plats till scouterna, då är det viktigt att svara för att behålla platsen. Får vi inte svar från dig vid förfrågan stryks ni ur kön. Det är därför viktigt att vi har aktuell e-postadress till dig för erbjudande om plats och information.

Har man inte fått plats i den åldersgrupp man sökt till flyttas köplatsen till nästkommande åldersgrupp vartefter man blir äldre. Har man börjat på scouterna har man automatiskt plats i nästa åldersgrupp. Går man tex på Familjescouter så erbjuds man plats på Spårarscouterna.

Vad händer om kötiden är lika lång som någon annans?

Då är det tidpunkten vid registreringen av intresseanmälan som avgör.

Jag står redan i kö till en annan scoutkår, kan jag anmäla mig hos St:a Maria också?

Ja, det går bra att stå i kö till flera scoutkårer samtidigt.

Jag har stått i kö länge men inte fått någon plats

Vi fyller på våra avdelningar vid höstterminsstarten. Däremellan kan det sporadiskt erbjudas plats ifall någon slutar. Det är viktigt att meddela oss om e-postadressen ni angav i intresseanmälan ska ändras då det är den som används när vi erbjuder plats. Om du är osäker på vilken e-postadress som är registrerad eller om den behöver ändras, skicka en fråga till info@sanctamaria.se.